Shitli pranajama – za rashlađivanje tijela
siječanj 22, 2017
Joga dance
siječanj 22, 2017

Joga i menstruacija

Menstruacija je vrlo osjetljiv proces na koji utječu mnogi vanjski, ali i psihološki faktori. Neke žene menstruaciju još uvijek smatraju bolešću, neke se osjećaju nečiste, a neke žene je potpuno ignoriraju i dokazuju da u tom periodu nisu ništa manje produktivne.

JOGA I MENSTRUACIJA

Menstruacija ili mjesečno pranje je krvarenje iz maternice koje se pojavljuje svaki mjesec i traje u prosjeku pet dana. Menstruaciju svaka žena doživljava na svoj način. Neke žene imaju tegobe kao što su umor, pomanjkanje energije, bolovi u križima, grčevi u trbuhu, glavobolja, napetost i razdražljivost, dok neke žene prolaze taj period bez ikakvih tegoba.Zbog tih razlika nije jednostavno dati savjet i jednaka pravila za sve. Neki sustavi joge ne savjetuju vježbanje joge, neke zabranjuju inverzivne asane, a neke zagovaraju dinamične asane kako bi zagrijavanjem tijela umanjili grčeve i tromost.Srednji put je jedni ispravni put pažljivim praćenjem osjećaja i potreba svojeg tijela koje će nam dati odgovor na to pitanje.

Sve povoljne asane

Smatra se da je menstruacija period povećane emotivne osjetljivosti, svjesnosti i intuicije. Iz tog razloga su žene razdražljive, lakše padnu u stanje melankolije i puno jače proživljavaju događaje oko sebe. Dobra strana toga je da je puno lakše doći u dodir sa samom sobom, zaroniti u dubinu sebe i možda dobiti odgovore na pitanja koja nas muče. U jogijskoj tradiciji se smatra da je menstruacija prilika da se žena umjesto fizičkom hrani unutarnjom snagom i postiže ravnotežu između obje.
Preporučaju se laganije asane međutim, vježbanje nije nužno naročito ako vas muče glavobolje, grčevi ili pomanjkanje energije. Pranajama i opuštanje su dovoljni.
Većina škola joge se slaže da za se vrijeme menstruacije ne smiju izvoditi inverzivne asane zbog obrnutog položaja kao što su sarvangasana, halasana, viparita karani i širšasana.

U inverziji gravitacija neprirodno djeluje na maternicu, pojačava cirkulaciju i može doći do pojačanog krvarenja. Nekad se smatralo da obrnuti položaju mogu uzrokovati endometriozu i razne infekcije. Današnja medicina to isključuje. Pravi razlog izbjegavanja inverzija je suptilnije prirode.

Prane i period čišćenja

Jogijska anatomija govori o pet vrsti prane ili energije. To so apana, vjana, udana, prana i samana. Za vrijeme menstruacije prevladava apana koja se kreće prema dolje, van iz tijela. Apana je zadužena za izlučivanje (izmet, urin, menstrualna krv). Inverzivne asane imaju funkciju mijenjanja toka apane, energiju okreću prema gore, iz nižih u više čakre. To je jako korisno ako je naš cilj spiritualan, buđenje energije kundalini, ali u vrijeme menstruacije nije preporučljivo miješati se u prirodni tok energije. Menstruacija je period čišćenja i ono što mora izaći, neka izađe i u fizičkom i energetskom obliku. Iz tog razloga se izbjegavaju i bandhe, energetske vježbe, naročito mula bandha, koja iz zdjelice usmjerava apanu u više centre. Udijana bandha se također ne preporuča, jer povećava unutarnju temperaturu u vrijeme kad se tijelo već samo po sebi previše zagrijava.

Zahtjevni stojeći položaji, intenzivna istezanja i vježbe ravnoteže uključuju snažnu aktivaciju trbušnog centra, i ako je taj dio opterećen zbog menstruacije (grčevi, nadutost), nema nikakve potrebe dodatno ga opterećivati. Treba izbjegavati intenzivnu pranajamu kao što su bastika i kaphalabati. Dinamičan stil joge se ne preporučuje jer je kod većine žena smanjena razina energije. Dinamično vježbanje u tom periodu dodatno umara što svakako nije cilj prakticiranja joge. Surja-namasakar se lako vježba u nježnom, polaganom ritmu.

Mjesečeva energija

Nakon svega, čini se da je ostalo malo tehnika koje se mogu raditi, ali nije tako. I prilagođena praksa može biti učinkovita i zanimljiva. Posvetimo se položajima koje možda zanemarujemo, izabiremo lakše varijante, u njima se zadržavamo dulje nego inače, što može značiti potpuno novi tjelesni i mentalni izazov.

Mnogo je tehnika koje se preporučaju za vrijeme menstruacije. Pomažu u uklanjanu boli i daju šansu da se iskoristi snažan tok mjesečeve energije u prilog unutarnjim uvidima i kontemplaciji.
Za zagrijavanje je poželjno raditi vježbe za opuštanje zglobova koji za vrijeme menstruacije otiču. Naglasak treba staviti i na kukove čime se opušta napetost u predjelu karlice.
Dobre asane su bada konasana, supta badakonasana, pavanmuktasana, kapotasana, vajrasana i gomukhasana.

Za bolna križa treba raditi mardžari asanu, vjaghrasanu, nisku bhudžangasani i podprtu supta vadžrasanu. Pretkloni lijepo zagrijavaju trbušnu šupljinu, masiraju nutarnje organe čime se ublažavaju grčevi. Balasana, šašankasana, janu širšasana, pasčimotanasana, ardha mukha svanasana i utanasana su neki od tih položaja. Ako su bolovi u križima jaki, treba vježbati oprezno. Inverzivne asane koje se rade umjesto sarvangasane, halasane i vipaita karani su setu bandasana i prilagođena verzija viparite karani u kojoj ležeći na tlu dignute noge naslonimo na zid. Ova vježba pomaže kod natečenih nogu.

Za vrijeme menstruacije je dobro više vremena posvetiti pranajami jer će pomoći smirenju i balansiranju osjećaja koji su u tom periodu često nestabilni. Izbjegavamo naprezanje i zagrijavanje, a izabiremo lakše tehnike kao što su bhramari, udžaji, šitali, sitkari, nadhi shodana (bez bandha i kumbhake) i čandra bheda pranajama.
U to vrijeme pojačane lunarne energije meditacija bi trebala biti djelotvornija nego inače, lakše se opuštamo, smirimo misli i pažnju usmjeravamo prema nutrini. Apanu, energiju izlučivanja iskoristimo za uzemljivanje, da nam pomogne otpustiti mentalno i emotivno smeće. Preporučljive tehnike su npr. pjevanje mantre OM ili antar mauna, tehnika nutarnje tišine u kojoj samo pratimo tok svojih misli. Umjesto meditacije možemo raditi joga nidru tzv. jogijsko spavanje.

Raspored vježbi

Mnoge žene se pitaju kako slijediti raspored joge za vrijeme menstruacije. Treabaju li ostati kod kuće? Ako bolovi nisu prejaki ne bi trebalo propuštati sat joge. Svaki učenik je jedinka za sebe, koji radi za sebe i koja prema vlastitoj procjeni bira između lakših i težih položaja koje učitelj ponudi. I na redovnom satu svaki polaznik sam odlučuje koliko će duboko ući u neki položaj i koliko dugo će u njemu ostati. U te dane je odgovornost na polaznicama tim veća.
Umjesto sarvangasane izaberite setu bandasano, između asana češće odmarajte, i svakako ne zaboravite da jogu radite za sebe, a ne za učitelja. Natjecanja, dokazivanje i borba sa samim sobom su karakteristike koje ne spadaju u jogijsku praksu. Nadomjestite ih pažljivim slušanjem i poštivanjem svoga tijela.
Još samo treba napomenuti da tehnike koje su preporučene za period menstruacije pomažu hormonalnoj ravnoteži, stabiliziranju menstrualnog ciklusa i ublažavanju pMS-a kao šro su grčevi u trbuhu i emotivna uznemirenost. Preporuča se: sarvangasana, širsasana, halasana, čakrasana, bhujangasana, šalabasana, uštrasana, viparita karani, trikonasana, pašimotanasana, garudasana, danurasana, ašvini mudra, mula bhanda, udijan bandha, agni sar, udžaji, brahmari, pjevanje mantre OM, joga nidra, antar mauna itd.

Žena pomoću joge može period menstruacije iskoristiti za svoju dobrobit. Uzmite si vremena za sebe, opustite se, prizemljite i uz pomoć snažne lunarne, ženske energije krenite na čudesno putovanje otkrivanja same sebe. Umjesto da je ograniči, menstruacija neka produbi vašu jogijsku praksu.

Zana Fabjan Blažič