Joga dance
siječanj 22, 2017
Namaste mudra
siječanj 22, 2017

Stoj na ramenima – Sarvangasana

Sarvangasana – stoj na ramenu je idealna asana za većinu problema sa štitnjačom. Ako ste hiperaktivni ona pomaže u reduciranju izlučivanja; ako ste, obrnuto, uspavani onda vježba pomaže u produkciji više hormona. Pomaže poboljšanju funkcioniranja žlijezde a time i općega zdravlja.

Štitnjača je žlijezda oblika leptira, smještena u vratu ispred traheje. Težine je oko 20 grama. Štitnjača je energetski centar tijela.

Primarna zadaća štitnjače je upravljanje metabolizmom. Kao što kovački mijehovi ispuhuju zrak kako bi održali vatru, tako i štitnjača održava apetit (Jataraghni). Energija se iz hrane stvara djelovanjem hormona štitnjače. Ako žlijezda samo malo radi nepravilno ili postoji neravnoteža u hormonima, cjelokupno stanje se pogoršava. Simptomi mogu biti sljedeći: podbuhlost, manjak energije, gubitak interesa za posao, tuga i potištenost. Manji porast broja hormona može povećati apetit i unos hrane, ali tjelesna težina može opadati. To je zbog brze probave hrane i pojačanoga metabolizma. Oči se mogu povećati tako da kapci ne mogu pokriti jabučice. Osoba postaje razdražljiva. Srčani ritam se može pojačati, javlja se preskakanje i nepravilni otkucaji srca.

Štitnjača je slična maloj kemijskoj tvornici, poput drugih endokrinih žlijezda. Ona uzima esencijalne elemente iz krvi i sintetizira hormone. Dnevna potrebna količina hormona je 1/5000 grama joda. To izgleda zanemariva količina ali malo odstupanje može rezultirati ludilom ili djetinjastim ponašanjem. Starije osobe mogu izgubiti težinu, postati potišteni i depresivni.

Iz probavnog sustava jod se pribavlja putem štitnjače u obliku jodida. Jedan od mnogih enzima prisutan u tiroidnoj žlijezdi – tirosin, čini da se jodid prikači za aminokiselinu. Tako se sintetiziraju dva glavna hormona štitnjače. Molekule hormona napune se proteinom te se kroz krv distribuira cijelim tijelom i čini ga aktivnim.

Važnost štitnjače lako se razumije kad se shvati koliko njeni hormone čine svaku stanicu tijela aktivnom. Za to moraju esencijalni elementi dosegnuti štitnjaču u pravilnom obliku, na vrijeme za normalno funkcioniranje žlijezde. Dodatno, također je važno vidjeti da balans tiroidnih hormona ostane normalan, što čini tijelo dobrostojećim. Trudnice trebaju imati više hormona od uobičajene količine. Nedostatak tiroidnih hormona u majke rezultira tankim usnama, ravnom nosu i niskom rastu djeteta.

Hipotalamus je važan organ u relaciji s funkcijom štitnjače,a smješten je u mozgu. On aktivira štitnjaču. Tada štitnjača oslobađa titropin, hormon koji stimulira štitnjaču koja tada oslobađa svoje hormone koje se koriste kao energija potrebna za svakodnevne napore. Ako postoji povećana sinteza i oslobađanje hormona štitnjače, nastupa inhibicija hipotalamusa te stoga i hipofize . Potom štitnjača će biti stimulirana da oslobodi svoje hormone. Ako je hipofiza oslobodila višak svojih hormona, zahvaljujući sistemskom poremećaju, nastupa hipertiroidnost koja zahtijeva hitni tretman. Štitnjača sintetizira i oslobađa više hormona za vrijeme različitih problematičnih situacija poput ekonomskih i obiteljskih problema, smtnih slučajeva, bolesti itd. Štitnjača oslobađa hormone da bi se održala mentalna ravnoteža. U takvim stresnim uvjetima mozak stimulira hipotalamus koji za uzvrat stimulira hipofizu koja pak stimulira štitnjaču da radi pojačano.

Problem počinje kada se u tijelu smanjuje razina joda. Tada postoji mogućnost da se poveća težina štitnjače s 28 grama na 100 ili čak 200 grama zbog neadekvatnoe opskrbe joda štitnjači. To nije odmah kobno ali zbog povećanja štitnjače osoba izgleda čudno. Mogu nastupiti i problemi s disanjem ukoliko je povećanje veliko.

Sarvangasana – stoj na ramenu je idealna asana za većinu problema sa štitnjačom. Ako ste hiperaktivni ona pomaže u reduciranju izlučivanja; ako ste, obrnuto, uspavani onda vježba pomaže u produkciji više hormona. Pomaže poboljšanju funkcioniranja žlijezde a time i općega zdravlja.

STOJ NA RAMENIMA – SARVANGASANA

Legnite na leđa, ravnih nogu i skupljenih stopala. Ruke držite po strani a danove nadolje. Opustite cijelo tijelo.

Polako udišite. Pritisnite rukama o pod i podignite istodobno noge. Potom podignite struk te onda leđa. Poduprite tijelo objeručke. Ruke treba spustiti čim niže ispod rebra.

Brada treba dodirivati gornji rub sternuma (ramene kosti). Postavite prsa prema bradi, a ne obrnuto.

Držite tijelo ravnim, stopala zajedno i ispružite stopala prema stropu. Cijelo tijelo treba biti ravno.

Disanje je normalno.

Za početak krenite s dvadesetak sekundi. Kasnije produžite vježbu od minute i pol do pet minuta. Ostanite u poziciji koliko je moguće, zatvorenih očiju.

Dok se vraćate iz vertikale, prvo gurnite noge prema glavi. Ravnotežu održavajte držeći se rukama na podu. Ako možete spustite stopala iza glave u tzv. plug ili halasanu.

Nakon toga prvo spustite leđa zatim lumbalni dio, bedra, noge i pete na tlo.

Ne vježbajte u žurbi i ne savijajte koljena.

Nakon što ste tijelo polegli poleđuške odmorite se u Šavasani (položaj mrtvaca).

UPOZORENJE!

Ove osobe ne bi trebale vježbati sarvangasanu:
Djeca mlađa od 12 g, osobe koje boluju od miopije, s visokim krvnim tlakom, oni s cervikalnom spondilozom, miokardijalnim infarktom, mentalnom nestabilnošću, oni kojima curi iz uha ili imaju perforirani ušni bubnjić.

KORISTI

Sarvangasana krvna cirkulacija je posebno usmjerena prema štitnjači. Zato jer je tijelo naopako srcje lakše pumpati krv u glavu jer sada automatski teče u mozak. Ova pozicija povoljna je za dva glavna dijela tijela: za tiroidnu i paratiroidnu žlijezdu te za kičmenu moždinu. Ove žlijezde imaju efekte na funkcioniranje disanja, cirkulacije, probave,izlučivanja i živčani sustav. Kada te žlijezde funkcioniraju pravilno gore spomenuti sustav također funkcionira normalno. Zato se asana naziva sarva – anga (svaki – ud) jer dobrobiti vježbe uživaju praktički svi udovi.