Čuvarica tajni
siječanj 22, 2017
Akupunktura za kućne ljubimce
siječanj 22, 2017

Werbeck metoda pjevanja

Razvojem glasa do zdravlja

Pjevanje je prastara metoda liječenja i samoterapije. Nijedan zvuk u prirodi ne iscjeljuje poput pravilno intonirana ljudskoga glasa. Werbeck metoda pjevanja poznata je metoda za primjenu iscijeljivanja glasom.

Prof. psihologije gospodin Baldo Mikulić, učitelj pjevanja i terapeut, vodeći je stručnjak Werbeck metode u ovom dijelu Europe. Školovao se u Njemačkoj i Finskoj (“Škola za otkrivanje glasa” Lahtí). Osim u Hrvatskoj, Werbeck metodu podučava i u Češkoj, a dugo godina je radio u Centru za osobe s poteškoćama u razvoju “Association La Branche” u Švicarskoj.

Zašto je pjevanje toliko važno za ljudsko dobro stanje?

– Ne tako davno ljudi su mnogo više pjevali, bilo u grupi ili sami: društvene i kulturne okolnosti toliko su se izmijenile da danas ljudi rijetko spontano zapjevaju. Zato je i sposobnost pjevanja u značajnom opadanju. Još prije 200-300 godina ljudi su imali raspon od 3-4 oktave, a danas jedva nešto više od jedne. Dok nam nadopuna izvornom pjevanju dolazi u vidu reproduciranog zvuka s glazbenih medija, sve nas je teže natjerati da spontano zapjevamo, a glasovi su nam sve manje fleksibilni. Premda je snimljena glazba uglavnom savršeno producirana, ona je ipak samo puki supstitut koji ne samo da zatomljuje sposobnost pjevanja, već čini čovjeka ovisnikom.

Koja je uloga učitelja u Werbeck školi pjevanja?

– Sve što učitelj pjevanja može napraviti jest stvoriti uvjete u kojima se glas može pojaviti. Ljepota tona ovisi o tome koliko netko uspije od svoga tijela napraviti instrument propusan za zvuk. Tonovi će zvučati lijepo kad ništa u tijelu ne sprečava zvuk da protječe nesmetano. Tonovi će zvučati loše kad tijelo “zadržava ili drži” zvuk, kad je zvuk “uhvaćen” svom protjecanju. Iako je “Škola za otkrivanje glasa” usmjerena na umjetnički i pedagoški rad, potpunija slika o njoj stječe se sagledavanjem perspektive koju pruža terapijskom primjenom.

Što je s onima koji “nemaju“ glas?

– Kad netko kaže: “Znate ja nemam glas ili sluh”, zaboravlja da i glas i sluh koristi pri govoru. Mnogi ljudi su u djetinjstvu bili okarakterizirani kao oni koji nemaju glasa ili sluha. To ih prati kroz život i zbog toga pate jer je jedan dio njihove ličnosti ostao nerazvijen. Međutim, to se može ispraviti. Takve osobe koje se ne smatraju “posebno nadarenim”, često otkriju svoje skrivene potencijale i postignu izvanredno veliki napredak u pjevanju.

Primjer: osoba koja je od djetinjstva slušala kritike:“..ti nemaš sluha, ne znaš pjevati, zato bolje šuti…” Do mene je došla kada je već bila prešla 50. godinu života (sposobnost pjevanja je tada već u opadanju). Za nekoliko mjeseci od osobe koja nije razlikovala tonove, došla je do sposobnosti da je u stanju otpjevati pjesmu poput “O sole mio” intonativno i ritmički sasvim točno. Pravilnim pjevanjem ljudi postaju svjesni da je muzikalnost u njima i da je oni sami mogu dalje razviti.

U “Školi za otkrivanje glasa” pjevanje se ne promatra kao rezultat djelovanja pojedinih organa ili dijelova tijela, već kao izraz cjelokupna čovjekova bića. Glas je nešto što živi i prožima svakog čovjeka. Glas, međutim, može biti “zatočen” zbog fizioloških i drugih prepreka. Kod Werbeck metode pjevanja takve se prepreke nastoje otkloniti kako bi se razvilo ono skriveno u glasu. Zbog toga ova metoda pjevanja nema samo pozitivan umjetnički već ima i ozdravljujući, terapijski utjecaj.

Koliko je za uspjeh u terapiji važna muzikalnost, a koliko trening?

– Pogrešna je ideja da ljudski glas treba trenirati: on je već tu, završen i savršen kao cjelina. Ono na što glas čeka jest oslobađanje. Trebamo govoriti o oslobađanju glasa ili, još točnije, o otkrivanju glasa, a ne o treniranju glasa. Sav rad, sva nastojanja u onome što se naziva školovanje glasa u osnovi nije ništa drugo do oslobađanje glasa, odstranjivanje smetnji i zapreka koje ne dopuštaju da glas zazvuči u svojoj punini. Werbeck metoda čini da prilikom pjevanja umjesto straha bude radost i da duševne prepreke budu prevaziđene.

Koja je razlika između tečaja pjevanja i terapije pjevanjem?

– Terapija pjevanjem ima za cilj rješavanje ili bar ublažavanje nekog zdravstvenog problema, a pjevanje je način na koji se to postiže. Kod tečaja pjevanja primarni je cilj razvoj glasa dok se terapijski utjecaj promatra kao sekundarna pojava. Pri sviranju nekog instrumenta, mi sviramo na već gotovom instrumentu, kod pjevanja mi moramo od sebe samih napraviti instrument. Naše tijelo mora postati propusno za zvuk. Upravo je to spoznaja koja može dati dalekosežne rezultate. U procesu oslobađanja glasa, disanje postaje dublje, metabolizam se harmonizira, cirkulacija se poboljša… Već nakon desetak minuta svatko osjeti neku promjenu u tijelu.

Kako izgleda terapija pjevanjem?

– Kod terapije pjevanja, klijent nije pasivna osoba, koja samo sluša glazbu već aktivni sudionik terapijskog procesa. Vježbe koje se rade nemaju za cilj samo podizanje raspoloženja (iako je i to već terapija), već su usmjerene na poboljšavanje zdravstvenog stanja. Ono što ova metoda nudi nije ovisnost o terapeutu već mogućnost da se se klijent sam nauči raditi vježbe koje mu pomažu promjeniti svoje stanje.